Volg hier de geboorte van ons 700mW full colour lasersysteem!!
We beginnen met een voldoende sterke laserbron!
Deze RGB moduleerbare laserbron is zoals je ziet in ieder geval krachtig genoeg om een opvallend straaltje te genereren.
Achterpaneel van de kast!
Ondanks dat ik mechanica HAAT is dit toch redelijk gelukt (met dank aan meneer Dremel).
Op de foto zie je van links naar rechts de afzuigventilator, de 9 polige sub-D voor de afstandsbediening, de 25 polige voor het ILDA-signaal en de afdekkap/stoffilter van de inblaasventilator (nog niet aanwezig op de foto's... in bestelling bij de familie Papst ('t mag toch een beetje kwaliteit zijn hé; de extra grote druk die deze opbouwen is trouwens nodig)). De combinatie van een ventilator met groot debiet voor het inblazen en een met een veel kleiner debiet is trouwens niet lukraak gekozen maar biedt de best mogelijke luchtstroom over de componenten in de kast zonder het optische pad met de afbuiging te bestoffen.
De kleine foto links is de binnenkant met het printje met de relais, softstart en aansluiting voor de temperatuursensoren. Let bij de close-up van het printje ook op het speciale NAIS relais met faston klemmen omdat de laserbron nogal een grote startstroom heeft die een gewoon relais-tje niet lang zal trekken.
De afstandsbediening.
Een kleine en compacte afstandsbediening met knopjes voor de voeding van de laserbron en de afbuigeenheden. De laserbron kan niet worden aangezet als de afbuigeenheden niet aanstaan (veiligheid). Blauwe LED = voeding afbuiging, witte LED = voeding laserbron, groen = 12V stuurspanning intern ok, geel = temperatuur > 30 graden, rood = temperatuur > 40 graden. Hieronder de afstandsbediening in volledige activiteit om opwarming componenten stuurprint en verbruik te bepalen. Totaal verbruik stuurprint + afstandsbediening = 210 mA. Gaan we dus 300mA voor voorzien.
Vers binnengekomen
Hier de basisplaat. 3 mm dik ijzer om zo weinig mogelijk doorbuiging te hebben. Vooral omdat de kist waar het in moet komen niet de onbuigzaamheid kan bieden die nodig is.
Alle gaten voorgeboord (mechanica... inderdaad).
Nog vers binnengekomen: de
PAPST inlaatblower en het
Schaffner ontstoorfilter.
Hij is klaar!
Ziezo, de finale pics met alle componenten gemonteerd op de basisplaat. Finale test met alle aansluitingen en achterpaneel bekabeld aan voedingen, amps, galvo en laserbron. Linksboven zie je de galvos (Cambridge Technology) gemonteerd op een verhoogje om mooi binnen de uittredende straal te passen. Er werd 1 afregeling voor zien voor hoogte-aanpassing en eentje voor het aanpassen van de rechte hoek t.o.v. de uittredende straal. Achter de galvo-unit zie je de twee schakelende voedingen die de scanamps van spanning en stroom voorzien (symmetrisch). Daaronder zie je een close up van de scanamps (gemerkt met x en y). Extra koeling werd bereikt door de laserventilatoren die op hun koelvin blazen en én de rechtstreekse koppeling tussen basisplaat en koelvin zodat ook langs daar de warmte kan weglekken. Zelfs na een uur "show" worden ze nog nauwelijks warm.
Als laatste zie je hieronder het afgewerkte achterpaneel. Van links naar rechts zie je: de PAPST inlaatblower, de algemene stuurprint (daaronder de ILDA 25-polige sub D connector en de 9-polige sub D voor de verbinding met de afstandsbediening), de uitlaatblower en het Schaffner ontstoringsfilter.
En doet hij nu iets?
Ja!